Heel Nederland is in de ban van de processierups

Overal verschijnen foto’s en berichten van mensen die onder de huiduitslag zitten en er is een run op alle smeersels die mogelijk verlichting zouden kunnen brengen, maar bijna niets lijkt te helpen tegen die nare jeuk die de haartjes van dit beestje veroorzaakt.

Wat veroorzaakt nou die jeuk?

De haartjes van de rups geven een voor ons lichaamsvreemd eiwit af waarop het lichaam reageert met de aanmaak van histamine. Histamine zorgt er  voor dat je immuunsysteem wordt geactiveerd. Als er een teveel aan histamine vrijkomt in het lichaam dan ontstaat er een allergische reactie zoals roodheid en jeuk.

Je kunt natuurlijk de jeuk te lijf gaan met smeerseltjes of een histamineremmer vragen bij de huisarts maar ook van binnenuit kun je veel doen om de overdaad aan histamine te beperken of zelfs te remmen. Niet alleen maken wij zelf histamine aan, ook in bepaalde voedingsmiddelen zit histamine of bevordert de aanmaak van histamine.

Histamine bevattende /aanmaakbevorderende voeding die je in deze periode beter kunt vermijden zijn onder andere: zuurkool, aardbeien, worst, vette vis, varkensvlees, zuivelproducten-ook kaas, roomijs, vanille, suiker, chocola, drop, ananas, tomaat, citroen, spinazie en kant en klaar maaltijden (vanwege bepaalde e-nummers), gisten en alcohol.

Voeding die je juist zou moeten eten om de histamine  te remmen:
Uien en knoflook, appels, wortelen, bietjes, komkommer, waterkers, kurkuma, gember, rood fruit. Kersen, groene thee, druiven, bieslook, cranberry. Kruiden als  gember, kurkuma, munt, citroenmelisse en zoethout kunnen bijdragen aan het remmen van de ontstekingsreacties.

Heb je erg veel bultjes en jeuk of last van je luchtwegen dan kan dit een aanwijzing zijn dat je darmmicrobioom niet op orde is. In dat geval raad ik je aan eens stil te staan bij je voeding en te gaan werken aan het herstel van de darmwand en de darmflora.

Anti histamine Juice

Deze smoothie smaakt heerlijk fris en is een uitstekende keuze om de aanmaak van histamine te remmen en zo de allergische reacties te verminderen of te voorkomen.

In deze smoothie:

Wortelen: antioxidant, lever reinigend en gezond voor de darmen
Rode Bietjes: bevatten betanine. anti oxidant, ontstekingsremmend, zeer goede lever en galblaasreiniger
Appels: bevatten quercitine. Een natuurlijke antihistamine
Watercress: natuurlijk antihistamine
Kurkuma: krachtige ontstekingsremmer, anti oxidant en verlaagt de activering van de mestcellen waar de histamine wordt aangemaakt
Gember: verwant aan de Kurkuma met dezelfde eigenschappen en versterkt de werking van Kurkuma.
Komkommer: bevat quercitine. Een natuurlijke antihistamine.
Optioneel: grapefruit of munt voor een frisse bite. Citroen bevordert de aanmaak van histamine dus dat is in dit geval een minder goede keuze.

Als je biologische producten gebruikt hoef je niets te schillen. Het voordeel is dat je alle waardevolle stoffen binnen krijgt. Inclusief de restjes aarde die aan de groenten zitten. Dit is enorm waardevol voor je darmen. Kies dus altijd biologisch!

Nodig voor 4 glazen Anti Histamine Juice

  • 4 wortels
  • 2 bietjes, stengel en kroontje verwijderd
  • 2 appels
  • flink stuk komkommer
  • handje waterkers
  • 1 cm verse gemberwortel
  • 1,5 cm Verse Curcuma Longa of 1 theelepel Curcuma Longa poeder.

Instructies

  • Was de groenten en borstel eventueel schoon.
  • Heb je geen biologische groenten schil dan de bietjes, schraap de wortelen en verwijder de schil van de appel.
  • Snijd de biet en de appel in stukken en doe alles in de juicer*.
  • Als je gedroogde kruiden hebt gebruikt voeg deze dan als laatste toe in het sap.
  • Voeg eventueel wat grapefruit of munt toe .

1 Reactie
  • Esther Steenbergen
    Geplaatst op 12:47h, 07 juli Beantwoorden

    Dank je wel voor jouw wijze raad!
    En een anti histamine heb ik intussen.
    Dus mijn dagelijkse citroen moet ik achterwege laten, en de worst. Poeh.🆗

Geef een reactie